Dit artikel gaat over de werkzaamheden, die een ICT dienstverlener voor je bedrijf zou kunnen uitvoeren. Dat zijn veel verschillende werkzaamheden en niet alle bedrijven die zich ICT dienstverlener noemen, zullen alle werkzaamheden voor hun rekening kunnen nemen. Daar zal je dus bedacht op moeten zijn. Maar eerst voor de volledigheid: wat verstaan we eigenlijk onder ICT.

Wat is ICT

ICT staat voor informatie- en communicatietechnologie. Dat is een breed gebied. Sommige dienstverleners hebben hun aanbod bewerkt tot IT (informatietechnologie) of telecommunicatie. En er zijn bedrijven die specialiseren op een bepaald aspect zoals cloud-diensten of IT-beveiliging. Men kan zich ook richten op een bepaalde sector, zoals de logistiek. ICT-dienstverlening heeft te maken met alles wat elektronisch gegevens genereert, verwerkt, opslaat, beveiligt, transporteert en zichtbaar maakt, en natuurlijk het beheer en onderhoud. Dan praten we onder meer over computerapparatuur, inclusief opslageenheden, communicatie-apparatuur, bekabeling en software. Maar ook werkwijzen en procedures, waarbij een ICT bedrijf zou kunnen adviseren. Met computerapparatuur bedoelen we servers, PC’s, laptops, tabletten en smartphones. Ook voor het zakelijk gebruik, neemt het belang van apps op smartphones toe en de interactie daarvan met servers.

Persoon Met Macbook Pro

Wat biedt een ICT bedrijf

Er zijn ICT bedrijven in allerlei soorten en maten. Er zijn generalisten en specialisten. Eerstgenoemden zullen doorgaans groter zijn dan laatstgenoemden, maar niet per se. Wat wel geldt, is dat een generalist een zekere minimum personeelsomvang dient te hebben om zich geloofwaardig zo te kunnen noemen. Er is veel concurrentie en een ICT bedrijf kan het zich eigenlijk niet veroorloven om onterecht een bepaald label te voeren. In globale termen omvat ICT dienstverlening onder meer zaken als software-ontwikkeling, installatie van apparatuur, beheer, onderhoud, advisering, training, auditing en verhuur van capaciteit. Wat dat laatste wordt de rol van cloud diensten steeds groter.

Cloud diensten

Er is een behoorlijke groei in cloud diensten. Dat betekent dat afnemers van ICT diensten geen/weinig eigen servers meer hebben, maar capaciteit inhuren of zelfs complete servers bij dienstverleners gebruiken. We praten dan over een dienstverlening met alles wat daar bij hoort. Werknemers van de klant krijgen via het internet toegang tot bedrijfs- en allerlei standaardapplicaties. Waar die applicaties draaien, hoeft helemaal niet bekend te zijn. Het klantbedrijf en de dienstverlener maken afspraken over de dienstverlening die geboden moet worden. Hoe die afspraken worden ingevuld, is de verantwoordelijkheid van de dienstverlener. Bij cloud diensten is ICT-beveiliging extra belangrijk. De communicatieverbindingen en de toegang tot systemen zijn dan aspecten waar hackers zich graag op richten. Voor beveiligingsdoeleinden kan het nodig zijn, dat de dienstverlener weet wie, waar en welke apparatuur kan gebruiken.