Veel ondernemers hebben zelf de teksten voor hun website geschreven. Hoewel daar op zich niks mis mee is als je verstand hebt van SEO, is het aan te raden een SEO tekstschrijver in te schakelen als dat niet het geval is. Het is namelijk een stuk moeilijker dan het lijkt om teksten te schrijven die zowel geoptimaliseerd zijn voor Google als aantrekkelijk om te lezen. Copywriting is niet voor niets een vak apart, en die tekstschrijver kan ervoor zorgen dat de content op jouw website staat als een huis. Hoe hij of zij dat doet? Dat lees je hier!

De basis voor al jouw online content: een zoekwoordenonderzoek

Natuurlijk wil je dat de teksten op je website klanten aanspreken en overhalen om een aankoop te doen of contact op te nemen. Maar deze teksten spelen ook een hele grote rol in de vindbaarheid van je website. Je moet het zo zien dat zoekmachines jouw website alleen showen in de zoekresultaten als ze denken dat deze relevant is voor hetgeen hun gebruiker zoekt. En hoe kunnen ze weten wat je te bieden hebt als je de juiste zoektermen niet in je teksten gebruikt?

Om die reden doet een SEO tekstschrijver doorgaans een zoekwoordenonderzoek. Uit dit onderzoek komt naar voren hoeveel mensen op termen zoeken die met jouw business te maken hebben en hoe moeilijk (of makkelijk) het is om er hoog mee te ranken. Of je nu teksten voor je website wilt laten schrijven, wilt adverteren in Google of wilt weten welke termen je in de titel van afbeeldingen verwerkt, een zoekwoordenonderzoek ligt aan de basis van dit alles.

Teksten optimaliseren voor Google

Nu jouw SEO tekstschrijver weet welke termen er in de teksten verwerkt moeten worden, moeten deze vervolgens op de juiste plek staan. Allereerst in de titel en tussenkopjes, en verder nog meerdere malen in de lopende tekst zelf. Het is daarbij belangrijk dat deze zoektermen er niet te weinig, maar ook zeker niet teveel in zitten. Je wilt de teksten immers niet overoptimaliseren, want daar wordt je door Google door afgestraft.

Een andere manier om teksten te optimaliseren voor Google is ze zo gebruiksvriendelijk mogelijk te schrijven. De tekstschrijver zal daarom niet te lange alinea’s schrijven, duidelijke tussenkopjes invoegen, heldere interpunctie gebruiken en uiteraard spelfouten vermijden. Ook daar houden mensen (en dus Google) niet van.

Conversieverhogende teksten

Los van het feit dat je wilt dat aan de hand van deze teksten je website beter wordt gevonden, moeten ze natuurlijk ook prettig zijn om te lezen en ervoor zorgen dat men tot aankoop overgaat. Er zullen voldoende call-to-actions in verwerkt worden, en een interne linkstructuur stuurt de bezoeker constant naar andere relevante pagina’s. Zo kun je jouw klanten op een slimme manier binnen je website sturen, waardoor je in feite hun aankoopproces beïnvloedt. Een SEO tekstschrijver weet precies hoe je dat doet!